Om producten aan uw collectie toe te voegen, zoekt u eenvoudig naar producten. U klikt op 'productdetails' en selecteert op de productpagina 'toevoegen aan mijn collectie'. Dit is te vinden in het paneel met productopties of onder de productafbeelding.

Search Advanced Close

Speeltoestellen ondersteunen speelwaarden en inclusieve ervaringen

Inclusieve speeltuinen zijn plaatsen waar kinderen van alle niveaus kunnen spelen en een rijk scala aan fysieke, zintuiglijke en sociale ervaringen kunnen opdoen. Hier onderzoeken we hoe de kwantiteit, kwaliteit, diversiteit en onderlinge relaties van speeltoestellen en functies deze speelwaarden en inclusieve ervaringen ondersteunen.

Wat is speelwaarde?

De term 'Speelwaarde' wordt gebruikt om de waarde te beschrijven die de omgeving, een object of toestel toevoegt aan de spelervaring van kinderen. Een hoge speelwaarde geeft aan dat kinderen op veel verschillende manieren kunnen spelen, hun ideeën en spelacties kunnen verruimen of uitwerken. Een kartonnen doos heeft bijvoorbeeld een hoge speelwaarde omdat deze op veel manieren gebruikt kan worden: als een hol, een auto, een verstopplek, een doel, een hindernis, enz.

Speelwaarde is onderverdeeld in drie categorieën:

Elk type spel is cruciaal voor de ontwikkeling en het plezier van een kind in de speelruimte. Daarom moet je proberen om een ​​combinatie van alle drie soorten spel op te nemen bij het selecteren van speeltoestellen en functies om een ​​spannende en meer inclusieve speelruimte te creëren.

children playing on a net of an inclusive multi-play unit

Fysieke speelervaring

Spelactiviteiten als draaien, glijden, schommelen, veren en klimmen zijn allemaal fysieke ervaringen. Lees meer over hoe ze de ontwikkeling van een kind kunnen helpen en tegelijkertijd plezier kunnen bieden.

Draaien

Als kinderen draaien, worden verschillende delen van de hersenen tegelijkertijd gestimuleerd. Dit legt nieuwe en meer ontwikkelde paden door de hersenen aan. Paden die het leerpotentieel, ruimtelijk inzicht, ritme en nog veel meer verbeteren.

Door te draaien ontwikkelen de hersenen zich op zo'n manier dat de  leesvaardigheid wordt bevorderd, terwijl tegelijkertijd het evenwicht, de spiercontrole en de grove motoriek worden verbeterd.

Voeg deze speelwaarde toe aan uw speeltuin door verschillende toestellen te kiezen waar kinderen draaien kunnen combineren met zitten, staan ​​of liggen. Dit kunnen drie verschillende toestellen zijn, of een enkel toestel zoals de SpinR², waar kinderen kunnen zitten, staan, liggen en draaien.

Je kunt kinderen ook meer uitdagen door spintoestellen zonder handgrepen te plaatsen.

Bekijk de veer- en draaitoestellen

Glijden

Van een glijbaan glijden geeft kinderen door de hoogte, beweging en snelheid een spannend gevoel. 

Glijbanen stimuleren het vestibulaire systeem* en het evenwichtsgevoel van kinderen.

Zorg (als het even kan) voor glijbanen op verschillende hoogtes en een brede glijbaan zodat een ouder een kind kan ondersteunen bij het naar beneden glijden. Elke glijbaan, of deze nu recht, gebogen, in een spiraal of door een buis gaat, zorgt voor een andere ervaring.

In een ​​meer inclusieve speeltuin, kun je voor mensen met een gehoorimplantaat, geen glijbaan plaatsen die statische elektriciteit opwekt. Daarnaast is het noodzakelijk dat er een plek is waar een kind kan plaatsnemen als hij of zij uit een rolstoel wordt gehaald. Zorg ook dat de hoogste glijbaan toegankelijk is.

Bekijk onze glijbanen

Girls playing on a playground roundabout and a boy going down a wide slide

*Het evenwichtsorgaan, dat reageert op de positie van het hoofd in relatie tot de zwaartekracht en een versnelde of vertragende beweging.

Veren

De veer-beweging is een fijne beweging voor kinderen en stimuleert hun verbeeldingskracht. De beweging daagt ook uit en ontwikkelt het vestibulaire systeem van een kind.

Probeer ten minste één heen en weer bewegend toestel en één zijwaarts bewegend toestel te plaatsen. Het is ook leuk om meerdere veertoestellen te plaatsen die kinderen in verschillende posities ondersteunen: zitten, staan ​​en liggen. Sommige toestellen combineren meerdere ervaringen in één.

Overweeg om ten minste één veertoestel voor individueel gebruik en een toestel toegankelijk voor meerdere kinderen te plaatsen. Daarnaast kun je eventueel veertoestellen plaatsen met een grotere zitplek zodat oudere kinderen of volwassenen deze samen met het kind kunnen gebruiken.

Bekijk veertoestellen

Schommelen

Schommelen is een fijne beweging en stimuleert verbeeldingskracht en sociale interactie. Het daagt een kind uit en stimuleert en ontwikkelt het vestibulaire systeem.

Installeer een schommel voor een lineaire beweging en een andere schommel die ronddraaiend beweegt. Overweeg verschillende schommels van verschillende maten en met verschillende zitjes te plaatsen, zodat er in de speeltuin voldoende keus is voor alle niveaus. Bijvoorbeeld een flexibel schommelzitje, peuterschommel, bandenschommel, vogelnestschommel, enz.

Bekijk onze schommels

Girl on a playground springer and boys playing on an inclusive swing seat

Klimmen en kruipen

Een inclusieve speeltuin moet voldoende uitdagend en spannend zijn. Ook moeten er verschillende manieren van bewegen mogelijk zijn om motorische vaardigheden zoals evenwicht, coördinatie, kracht en behendigheid te verbeteren.

Klimmen en kruipen dagen uit, stimuleren en ontwikkelen het proprioceptieve systeem van de gebruiker*.

We hebben het klimmen en kruipen onderverdeeld in drie uitdagingsniveaus om zo een ​​verscheidenheid aan ervaringen per categorie te kunnen selecteren.

Klimmen

Als je klimtoestellen wilt toevoegen aan de speeltuin, houd dan ten minste rekening met twee uitdagingsniveaus, waarvan één toestel op niveau 1 voor kinderen met weinig kracht.

Niveau 1: dit toestel heeft een combinatie van de volgende kenmerken:

  • Laag bij de grond
  • Lage hellingsgraad
  • Handgrepen aan elke kant
  • Mogelijkheid om het hele lichaam op het toestel te plaatsen voor extra ondersteuning
  • Duidelijk pad

Voorbeelden hiervan zijn een gelijkvloers webnet, een ladder/trap met handgrepen, een laag rotsblok, enz.

Niveau 2: dit toestel heeft een combinatie van de volgende kenmerken:

  • Wat steiler
  • Zorg voor ten minste één manier om het lichaam te ondersteunen (hele hele lichaam erop of alleen één hand)
  • Meerdere (duidelijk aangegeven) paden om de top te bereiken en de eerste stap is gemakkelijk te bereiken

Voorbeelden hiervan zijn een schuine rotswand, een middelgroot rotsblok met goede hand- of voetsteunen, een rechtopstaand klimtoestel met gelijkmatige treden en goede hand- of voetsteunen, een gebogen klimtoestel met treden waar het hele lichaam op kan staan ​​ter ondersteuning.

Niveau 3: dit toestel heeft een combinatie van de volgende kenmerken:

  • De top is hooggelegen
  • Verticaal
  • Er is een ingewikkeld pad of er zijn meerdere paden naar de top. Ondersteuning is minimaal of niet voor de hand liggend, is dynamisch, vereist grote behendigheid om te bereiken

Deze toestellen worden vooral gebruikt door wat oudere kinderen. Voorbeelden zijn een groot rotsblok met beperkte ondersteuning, een webnet, een verticale rotswand, enz.

Bekijk onze klimtoestellen

Boy climbing a wall in a playground and boy crawling through a tunnel

*Het proprioceptieve systeem bestaat uit sensorische informatie die wordt veroorzaakt door het samentrekken en strekken van spieren en door het buigen, strekken, trekken en samendrukken van de gewrichten tussen de botten. 

Kruipen

Overweeg om minimaal twee kruipactiviteiten op te nemen waarmee een kind verschillende uitdagingsniveaus kan proberen.

Niveau 1: bijvoorbeeld een korte tunnel op de grond of een hobbelig oppervlak.

Niveau 2: bijvoorbeeld een langere tunnel op de grond of iets verhoogd met toegang aan weerszijden.

Niveau 3: bijvoorbeeld een tunnel die van hoogte verandert en de mogelijkheid biedt om van het ene naar het andere niveau te kruipen.

 

Balanceren

Binnen een inclusieve speeltuin moet een breed scala aan activiteiten zijn die inspelen op de behoefte van kinderen aan risico en uitdaging, terwijl hun balans steeds beter wordt en hun core spieren worden versterkt. 

Probeer een evenwichtsactiviteit toe te voegen met één hand ondersteuning en een andere waarbij het kind beide handen kan gebruiken. Voeg ten minste één evenwichtstoestel toe waar het kind kan zitten en staan, Dit kan losstaand toestel zijn, zoals een krukje. 

Voeg uitdaging toe door één statisch en één dynamisch evenwichtstoestel op te nemen, en/of verschillende rechte en gebogen evenwichtstoestellen te plaatsen. Vergeet niet om toestellen op grondniveau (eventueel patronen op de ondergrond) te combineren met verhoogde toestellen voorzien van een toegankelijke route.

Verken evenwichtsparcoursen en trimbanen

Springen

Springen is een fantastische manier om het vestibulaire systeem en het proprioceptieve systeem van de gebruiker uit te dagen, te stimuleren en te ontwikkelen. Het is ook erg leuk en geeft kinderen het gevoel dat ze vliegen. 

Zorg voor ten minste één springtoestel waar ook zittend van gebruik kan worden gemaakt en één toestel voor staand gebruik. Dit kan een en hetzelfde toestel zijn.

Bekijk onze speeltuin trampolines

Girl traversing through a balance pole and kids jumping on outdoor trampoline

Lopen, rennen en rollen

Zorg dat kinderen naast het spelen met hun vrienden ook hun uithoudingsvermogen verbeteren, hun spieren ontwikkelen en hun evenwicht leren beheersen.

Probeer voldoende ruimte vrij te laten waar kinderen spelletjes kunnen spelen, zoals tikkertje, of voeg een pad toe met een speels ontwerp op de ondergrond. Andere elementen die kunnen worden opgenomen zijn hindernisbanen of een doolhof die breed genoeg is om iemand in een rolstoel doorheen te laten manoeuvreren. Je kunt ook bijvoorbeeld een pad maken dat over de volle lengte omhoog en omlaag gaat. Dat zorgt voor een hoop plezier en je bouwt meteen ook kracht op.

Bewegingservaring vanuit een rolstoel of ander hulpmiddel

Stel kinderen in een rolstoel in staat om direct met hun vrienden te spelen en beweging te ervaren die hun vestibulaire systeem stimuleert zonder dat ze de rolstoel hoeven te verlaten.

Het is belangrijk om te proberen om een toestel te verstrekken dat het kind en de rolstoel beweegt. Het moet ook een sociale ervaring zijn waar meer dan één persoon tegelijk op kan spelen.

Een mooi voorbeeld hiervan is onze Inclusieve Spinmee Draaitoestel.

Boys rolling down a small hill and family enjoying a wheelchair accessible roundabout

Zintuiglijke speelervaringen

Inclusieve speeltuinen moeten niet alleen een fysieke, maar ookeen zintuiglijke speel ervaring zijn voor kinderen met verschillende vaardigheidsniveaus. Het gaat om tactiele, auditieve en visuele interactie met natuurlijke kenmerken en gezellige ontmoetingsplekken.

Tactiele ervaringen

Bezorg kinderen een geweldige ervaring waarin ze als spelende hun tastzin ontwikkelen.

Geef kinderen de kans om verschillende texturen te voelen:

  • Glad – materialen zijn vrij van oneffenheden. Dit kunnen stalen palen, glijbanen, spiegels, enz. zijn. 
  • Zacht – bijvoorbeel gras, rubber, stof, enz.
  • Hard – materiaal dat massief en solide aanvoelt. Bijvoorbeeld steen, metaal, enz.
  • Ruw – een grof materiaal met uitsteeksels, onregelmatigheden of scheuren. Voorbeelden zijn keien, rotsen, touwen, enz.
  • Korrelig – het materiaal heeft een korrelige structuur. Zoals zand, aarde, stenen of keien, etc. 
  • Ongelijk – hobbelig, niet vlak of gelijk. Bijvoorbeeld een glijbaan met ingebouwde hobbels, paden met reliëf, enz.

Geef kinderen de mogelijkheid om hun hele lichaam bij de tactiele activiteit te betrekken, bijvoorbeeld van een heuvel afrollen, zand of water over zich heen strooien.

Paden met golvend en/of ingebouwd reliëf zorgen voor een leuke speelervaring op wielen.

Verken zand- en waterspeeltoestellen

Auditief

Help de ontwikkeling van het auditieve systeem door speelfuncties op te nemen die een beroep doen op het auditieve zintuig.

This can be achieved by equipment that creates a sound or enables a child to hear their friend talking from a distance, such as the . Other ways to help develop the auditory system are with outdoor musical instruments, generating sound by pushing a button in a play equipment, entering an area to create a sound, or walking across an equipment to create the sound.

Dit kan worden bereikt door geluidmakende toestellen of met behulp van de Praatpalen, zo kan een kind zijn/haar vriend/vriendin op afstand horen praten. Andere manieren om het gehoorsysteem te ontwikkelen kan mbv outdoor muziekinstrumenten, of mbv een knop op een speeltoestel waar dan vervolgens geluid uit komt. Ook kan er geluid worden voortgebracht zodra je een ruimte binnenkomt, of er wordt een geluid gecreëerd als je over een apparaat loopt. 

Girl playing with sand and girl talking through a playground talk tube

Visuele ervaringen

De functies en toestellen in de speeltuin moeten niet alleen een lust voor het oog zijn, maar ook verrassend en betoverend zijn, en de ontwikkeling van het gezichtsvermogen en het visueel zintuiglijke proces ondersteunen.

Denk hierbij aan speelpanelen die kinderen uitnodigen om te volgen en te vergelijken, omdat dit ook helpt bij de ontwikkeling van hun visuele systeem.

Houd rekening met een kleurrijke en esthetisch verantwoorde opzet van je speeltuin.  Introduceer visueel aantrekkelijke elementen, zoals kleuren en patronen, contrasterende kleuren, sculpturen, vlaggen en bestrating.

Andere manieren om de visuele waarneming bij kinderen te verbeteren, zijn al behandeld in de rubrieken hierboven.

Interactie met natuurlijke elementen

Het is belangrijk om kinderen in contact te brengen met de natuur. Het stimuleert hen op allerlei vlakken: creatief, voorstellingsvermogen en sociaal. Daarnaast is het goed voor de gezondheid en het welzijn.

Bij speeltuinen gaat het niet alleen om de speeltoestellen, maar ook om natuurlijke elementen zoals bomen, struiken, grassen, boomschors, grond, zand, water en rotsen. Planten trekken vogels, kleine zoogdieren en insecten aan, en ze zijn ook een geweldige manier om kinderen te betrekken bij de natuur.

Als je natuurlijke elementen in de speelruimte toevoegt, zorgt dat voor een geweldige zintuiglijke ervaring.

Ontmoetingsplekken

Zorg in de speelruimte voor ten minste één plek waar een kind zich terug kan trekken, kan ontspannen en ontstressen; een plek die eventueel ook kan worden gebruikt voor sociaal, fantasievol spel en rollenspelen.

Het speeltoestel moet besloten zijn, maar toch een ouder of verzorger in staat stellen het kind te zien, bijvoorbeeld een ruimte onder een multi-play toestel, een speelhuisje, een tunnel met een raam, etc.

girl looking through a telescope and a girl resting on a playground playhouse

Sociale speelervaringen

Een speeltuin geeft kinderen de kans om deel te nemen aan interactief spel en leert ze met andere kinderen om te gaan. In deze paragraaf zullen we kijken naar samenspel, sociale interactie, rollenspel en fantasie spel.

Samenspel en sociale interactie

Geef kinderen de kans om met elkaar te spelen door toestellen te plaatsen die door twee of meer mensen moeten worden bediend, zoals wip-toestellen, of toestellen die extra dingen doen als er meer dan één persoon mee speelt.

Laat kinderen de sociale kant van het spelen met anderen ervaren, door functies als basketbalringenwiptoestellen, enz. toe te voegen, waar je met meerdere spelers op speelt. Zo maken ze nieuwe vrienden of genieten van het gezelschap van tijdelijke speelkameraadjes. 

Andere sociale functies zijn water, zand- en natuurspel, of groepszitplaatsen zoals onze Meeting Points

Zorg voor ruimtes waar kinderen de acties van andere kinderen kunnen bekijken en kopiëren, zodat ze van elkaar kunnen leren en van elkaars gezelschap kunnen genieten.

Rollenspel en fantasie spel

Rollenspel biedt kinderen de mogelijkheid om hun taal en cognitieve- en sociale vaardigheden te gebruiken. Speeltuinen moeten kinderen de kans geven om speelthema's te creëren en uit te beelden. Zo nemen ze spontaan deel aan (door het kind geïnitieerde) verschillende rollen.

Gebruik een mix van abstracte en realistische speeltoestellen en functies, bijvoorbeeld thematische toestellen, een podium, een speelhuisje, etc.

Voeg eventueel rekwisieten en losse onderdelen toe die gemakkelijk te hanteren zijn voor creatief spel en geen grote fysieke kracht of fijne motoriek vereisen.

Losse onderdelen kunnen natuurlijke en/of synthetische materialen zijn. Ze kunnen op meerdere manieren worden verplaatst, gedragen, gecombineerd, verbouwd, uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Voorbeelden zijn zand, aarde, water, takjes, bladeren, bouwstenen, rekwisieten, kartonnen dozen, verplaatsbare spel- of sportmaterialen enz. 

Deze materialen kunnen kinderen gebruiken zoals ze willen om hun omgeving te veranderen. Zo komen ze tot interactief spel, fantasie spel en creatieve speelervaringen. Meer informatie over het ontwerpen van een themaspeeltuin

Meer informatie over het ontwerpen van een themaspeeltuin

kids playing on a seesaw and girl playing on a castle themed multi-play unit
 

Neem contact met ons op voor het ontwerpen van een inclusieve speeltuin

Piratenspielplatz Altdorf UniPlay Spielanlage

Inclusive Pirate Themed Playground, Burgos, Spain

HAGS designed and developed an inclusive playground in the city of Burgos for children of all abilities to enjoy, creating a comfortable play area for both children and parents.

Lees verder
Inclusive playground multi play units in timber

Inclusive Tree House Themed Playground, Sweden

A fantastic inclusive playground in the city of Uppsala, Sweden, featuring a tree house-themed customised UniPlay unit.

Lees verder
children playing on an inclusive playground multi-play unit featuring a ramp

Inclusive Playground in Madrid, Spain

This new playground in the neighbourhood of Orcasitas in Madrid was initiated by the Government Department of Environment and Mobility who wanted a unique play area that was inclusive and accessible

Lees verder
Inclusive Play

Special Educational Needs School, UK

Kingsland Primary School is an outstanding rated Special Educational Needs school in Yorkshire, UK, which caters for children with a range of learning disabilities. They asked HAGS to design and build inclusive play areas for each of their two sites.

Lees verder

Netherlands

VrienDD B.V.
Raasdorperweg 189A
The Netherlands

Volg HAGS:

Neem contact op

Als u vragen heeft of iets wilt weten over onze producten, neem dan contact met ons op via telefoon, fax, e-mail of direct op onze website. Als u niet weet wie u bij HAGS moet hebben, of als u in contact wilt komen met een bepaald persoon bij HAGS, kunt u onze telefooncentrale bellen. Zij verbinden u dan door met de juiste persoon.

X

Heb je vragen?

Ons team van experts helpt je graag!
 

Neem contact met ons op en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.